Hebben we regels nodig om samen te leven?
Oriëntatie
Een gesprek over de zin van regels is een goede manier om een start te maken met het filosoferen. Kinderen hebben te maken met allerlei regels in de opvoeding thuis en op school. Zouden we zonder regels kunnen? Bij de start van het schooljaar is het zinnig om je af te vragen waarom we regels hebben.
Begin
Vraag de kinderen de allerleukste regel te bedenken en op te schrijven.
Vervolgvragen
- Wat zijn de schoolregels?
- Noem andere soorten regels (denk hierbij aan regels thuis, verkeer, wetten)
- Zouden we kunnen (samen) leven zonder regels?
- Hebben we regels nodig? En waarom wel of niet?
- Wanneer is een regel zinnig, wanneer is een regel goed?
- Wanneer is een regel rechtvaardig?
- Wat zijn leuke regels?
Inventariseer op het (digi)bord de antwoorden. Een regel is zinnig als iedereen er zich aan kan houden, het goed is voor je gezondheid, ergens anders goed voor is, alles daardoor niet in de war loopt, als de regel zwakkeren in de maatschappij beschermt)
Zijn de schoolregels goed?
- En waarom wel of / niet?
- En als een schoolregel niet goed is wat doen we ermee?
Wanneer is iets een regel? Wat is het verschil met een afspraak? Of is het hetzelfde?
Aan welke regels hoef je je niet altijd te houden?
- Zijn er regels die je mag overtreden?
- Zijn er regels die je moet overtreden?
Wie maakt de regels?
- Thuis, op school in ons land?
- Is dat goed?
Zijn alle regels opgeschreven?
- Zijn er ook regels die nergens opgeschreven staan?
- Hoe komt dat?
- Is er verschil tussen opgeschreven en ongeschreven regels?
Zijn er regels die voor alle mensen op de hele wereld gelden?
- Zijn er regels die al net zolang gelden als er mensen zijn?
Hebben dieren onderling regels?
Heb je ook regels waar alleen jij (en niemand anders) zich aan hoeft te houden?
Mag je een brood stelen als je honger hebt?
Opdracht
Voorbereiding: stiften en grote vellen papier
Bedenk een onzinnig (niet goede) regel en schrijf deze op. Schrijf ook op waarom de regel onzinnig is.