Herdenken
Orientatie
Filosoferen is een manier om stil te staan bij de vraag waarom herdenken we? Wat is herdenken? En wat is het verschil tussen het herdenken van een familielid en slachtoffers van een oorlog. In de klas is het goed om te beginnen met vragen die dichtbij de kinderen staan. Herdenken van huisdieren en familieleden. Herdenken is een persoonlijk onderwerp. Om een dergelijk onderwerp te behandelen is een veilige sfeer in de klas een voorwaarde.
Begin
Maak met de klas een Mindmap of woordspin herdenken:
her-denken, denken aan, herinneren, gedenken
Stel enkele feitelijke vragen:
- Wat kunnen we herdenken?
- Wie kunnen we herdenken?
- Kunnen we iedereen herdenken?
- Wat gebeurt er bij de herdenking van de tweede wereldoorlog,
- Wat gebeurt er bij andere herdenkingen?
- Hoe gaat herdenken?
Laat de film zien:
- Wat heb je gezien?
- Is er een verschil tussen herdenken van familieleden, vrienden, huisdieren, enz. en officiële herdenkingen zoals die van de tweede wereldoorlog?
Mogelijke vervolgvragen.
- Is het belangrijk om te herdenken?
- Heeft herdenken zin?
- Kunnen we leren van herdenken?
- Kan herdenken oorlog voorkomen?
- Moet je iets herdenken wat je niet hebt meegemaakt?
- Kan vrijheid in stand gehouden worden zonder de jaarlijkse dodenherdenking van 5 mei?’(kan vrijheid zonder dat we herdenken?)
- Kunnen we mensen herdenken die we niet kennen?
- Moeten we jaarlijks de doden uit de tweede wereldoorlog blijven herdenken? Waarom wel of waarom niet? Wanneer stopt herdenken?
Waarom zouden Marokkaanse soldaten of Canadese of VS of…, ook strijden tegen de terreur van de nazi’s en voor de democratische vrijheden van ons land? Waarom zouden wij strijden voor vrijheden van mensen in Afghanistan