Lesopzet Kerst, Oud en Nieuwjaar: goede voornemens
Voorbereiding
Lees het verhaal voor van het meisje met de zwavelstokjes.
Start een gesprek aan de hand van de volgende vragen:
- Wat vind je van dit verhaal?
- Wie is het meisje in het verhaal?
- Wat betekent Kerst?
- Wat betekent Kerst voor jou?
- Hoe vier jij Kerst, of vier je een andere religieus feest?
- Waarom vieren de mensen Kerst?
- Waarom geven de mensen geld aan goede doelen rondom Kerst?
- Waarom vieren we heilige dagen als Kerst, Suikerfeest en chanooka?
Reacties van de kinderen
Ik en mijn ouders vieren geen Kerst.
Kerst is: sfeer, lichtjes, lekker eten, pakjes, gezelligheid, veel eten en een kerstboom.
Kerst is vrede.
Bij mij thuis lijkt het met Kerst alsof de kinderen de baas zijn en niet de ouders.
Goede voornemens
Lees de tekst ‘wij zijn gedoemd tot goede voornemens’ voor .
Begin een gesprek aan de hand van de vragen:
- Hoe vier je oudjaar en Nieuwjaar?
- Waarom vieren we oudjaar en Nieuwjaar?
- Wat ging goed in het afgelopen jaar?
- Wat ging niet goed in het afgelopen jaar?
- Wat zijn goede voornemens?
- Wat neem jij je voor, voor het nieuwe jaar?
- Welke wensen heb jij voor het nieuwe jaar?
Reacties van de kinderen
Ik neem me voor om beter te gaan leren met rekenen en goed te worden met taal.
Ik wens dat iedereen een goed leven heeft.
Opdracht
Haal gratis boemerangkaarten. Laat de kinderen hun naam en adres op het adresdeel van de kaart schrijven.
Nodig: voor ieder kind een ansichtkaart (bijvoorbeeld gratis kaarten van boemerang)
We sturen een wens naar iemand van de klas: deel een kaart uit aan de kinderen. Laat eerst elk kind zijn of haar naam op het adresdeel van de kaart zetten. Neem de kaarten weer in. Verdeel ze daarna willekeurig over de andere kinderen. Laat elk kind een kerstwens of nieuwjaarswens voor de ander op het adresdeel schrijven. Neem de kaarten weer in. Geef ten slotte ieder kind de kaart weer met zijn of haar naam.