Sorteren en indelen
Sorteren en indelen in categorieën doen we vaak, bewust en onbewust. Aristoteles maakte al een indeling van het planten en dierenrijk op basis van gemeenschappelijke kenmerken. Hoe doen we dat nu en waarom doen we het? En wanneer wordt sorteren discrimineren?
Beginopdracht
Laat de leerlingen het opdrachtformulier maken. Of laat het volgende filmpje zien:
Vragen die je de kinderen daarna zou kunnen stellen?
- Hoe sorteren we? Hoe delen we in?
- Wat is een sortering? En een indeling?
- Hoeveel keer per dag maak je een indeling?
- Welke soort indelingen maken we?
- Is het belangrijk om een indeling te maken?
- Wat is het nut van sorteren?
- Kunnen we mensen sorteren of indelen?
- Wanneer is indelen sorteren en wanneer wordt het discrimineren?
- Bestaan er nutteloze indelingen?
- Maken dieren indelingen (Bijvoorbeeld: een koe eet geen vlees, zou zij een indeling maken van wat zij eet? Kan een koe kiezen wat ze eet?)
- Wat hoort nog bij sorteren, wat hoort bij discrimineren (wanneer wordt sorteren, discrimineren?
- Wat is het verschil?
Opdracht
Laat de leerlingen in groepjes indelingen maken van mensen.
Eindopdracht: Beschrijf een situatie: wanneer is een het indelen en wanneer wordt een indeling discriminatie?
Andere lesopzet is te vinden in het boek:
Kinderen filosoferen / Berrie Heesen, hoofdstuk 8 Boy sorteert mensen.